Vlaams parlementslid Stijn Bex en Groen Pajottenland vragen extra budget voor vervoer op maat

26 Februari 2021

Vlaams parlementslid Stijn Bex en Groen Pajottenland vragen  extra budget voor vervoer op maat

Streekpartij Groen Pajottenland vraagt concrete oplossingen op maat voor mensen zonder eigen vervoersmiddel. 

Het nieuwe vervoerplan van De Lijn treedt normaal gezien in januari 2022 in werking, maar de plannen dreigen slecht uit te draaien voor het Pajottenland. Het huidige plan zuigt alle middelen naar gemeenten uit Halle-Vilvoorde met meer inwoners. Om het verlies van buslijnen te compenseren, krijgen het Pajottenland en de Zennevallei een budget van 350 000 euro, terwijl onderzoek uitwijst dat deze regio voor vervoer op maat 4 miljoen euro nodig heeft.

Het huidige systeem botst duidelijk op haar grenzen en niemand ziet graag lege bussen rondrijden. Groen is niet tegen een hervorming, maar is gekant tegen de volledige afbouw van collectieve vervoersvoorzieningen.

Streekpartij Groen Pajottenland vraagt concrete oplossingen op maat, zodat mensen zonder eigen vervoersmiddel ook mogelijkheden krijgen in plaats van terug te vallen in 'vervoersarmoede'. We pleiten voor een basisdienst op elke lijn, onderzoek naar een systeem gelijkaardig aan belbussen en mindermobielencentrales en elektrische deelwagens in onze dorpscentra. Het is positief dat momenteel in het Pajottenland een aantal Mobipunten worden gepland met Europese subsidies. Mobipunten zijn bedoeld als vlotte overstapplaatsen naar openbaar vervoer, met een beperkt vervoersaanbod zijn deze niet echt zinvol.

Het merendeel van de huidige trajecten van De Lijn gaat richting Brussel, maar de verplaatsingen tussen de dorpen onderling zijn evenzeer verantwoord. Hoeveel mensen zijn er niet die vanuit een van onze dorpen naar een stad zoals Halle, Ninove, Liedekerke, Ternat, Asse zouden kunnen reizen voor hun werk. De redenering van ‘magneetpolen’ klopt niet meer. Meer vervoer tussen de dorpen maakt het gebruik van openbaar vervoer namelijk ook aantrekkelijker i.v.m. kortere reistijden dan het huidige model waar er veelal eerst naar de hoofdstad moet worden gereisd om zo naar een naburige stad te geraken.

De reeds best bedeelde gemeenten uit Halle-Vilvoorde met grote bevolkingsdensiteit zien nagenoeg geen veranderingen (of krijgen nog meer), terwijl juist daar optimalisatie een realistische en logische kaart lijkt te zijn. Het aanleveren van een kwalitatief vervoer in landelijke gemeenten lijkt ons de enige verantwoorde keuze op vlak van klimaat de stimulans voor groei van aantal gebruikers van het openbaar vervoer.

Vanuit Groen danken we ook graag uitdrukkelijk het personeel van De Lijn voor hun inspanningen in deze extra moeilijke werkomstandigheden.